همشهری آنلاین: دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در آستانه دیدارش با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت دولت آتی محافظه کاران، می‌تواند زمان برگزاری همه پرسی در مورد ادامه عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را از سال ۲۰۱۷ میلادی، به زمان نزدیکتری منتقل کند.

هشدار اروپایی انگلیس؛ برگزاری زودهنگام همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا

به گزارش ایرنا، نخست وزیر انگلیس روز یکشنبه در گفت وگو با شبکه بی بی سی گفت: همه پرسی بایستی پیش از پایان سال 2017 میلادی انجام شود، اما اگر پیش از این تاریخ نیز برگزار گردد، من خوشحال خواهم شد.

کامرون رهبر حزب محافظه کار، به نظر می رسد با توسل به ابزار'همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ' در تلاش است ضمن تحت فشار قرار دادن اعضای قدرتمند این اتحادیه برای دادن امتیاز بیشتربه لندن در ارتباط با مساله مهاجرت، آرای بیشتری را در انتخابات عمومی هفتم ماه 'می' آینده بدست آورد.

پیشترمنابع انگلیس گزارش داده بودند که این نگرانی در میان اعضای محافظه کار کابینه انگلیس وجود دارد که تاریخ همه پرسی اعلام شده از سوی دیوید کامرون برای خروج از اتحادیه اروپا در سال 2017 میلادی، بسیار دیر بوده و در طی این مدت حزب ضد اروپایی اتحاد بریتانیا ( یوکیپ) بتواند با سوء استفاده از احساسات ضد مهاجرتی، نفوذ خودش را در میان رای دهندگان انگلیسی افزایش دهد.

دیوید کامرون همچنین در این گفت وگو، احتمال یک معامله انتخاباتی با حزب ضد اروپایی و ضد مهاجرت اتحاد بریتانیا ( یوکیپ ) را رد نکرد .

حزب محافظه کار بعد از پیروزی در انتخابات عمومی سال 2010 میلادی، با حزب لیبرال دمکرات تشکیل دولت ائتلافی داده اما این ائتلاف باتوجه با اختلاف نظر آنها در مورد سیاست های کلان اقتصادی دولت کامرون ، بسیار شکننده شده است.

'نایجل فاراژ' رهبر حزب یوکیپ ضمن رد هرگونه ائتلاف انتخاباتی با حزب کارگر گفته است که ممکن است از دولت اقلیت محافظه کاران حمایت به عمل آورد.

وی درهمین حال گفته است که قول کامرون برای برگزاری همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا، قبل از سال 2017 میلادی کافی به نظر نمی رسد.

کامرون نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار انگلیس پیشتر گفته است در صورت پیروزی حزبش در انتخابات عمومی این کشور در ماه مه سال 2015، در سال 2017 میلادی برای ماندن کشورش در اتحادیه اروپا، یک همه پرسی برگزار می کند.

وی که گفته می شود برای کنترل روند مهاجرت نیروی کار اروپایی به انگلیس تحت فشار اعضای قدرتمند حزبش قرار گرفته است، قصد دارد پیش از آن که ادامه عضویت کشورش در اتحادیه اروپا به همه پرسی گذاشته شود، بر سر شرایط ادامه این عضویت مذاکره کند.

نخست وزیرانگلیس به رغم مخالفت صریح رهبران اروپایی ازجمله صدراعظم آلمان، آزادی رفت وآمد نیروهای کار در اتحادیه اروپا را 'مهمترین موضوع' درمذاکراتش با اتحادیه اروپا، بیان کرده است.

گفته می شود یکی از موارد مورد مذاکره کامرون با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در جریان دیدارشان در لندن که قرار است روز چهارشنبه این هفته صورت گیرد، بحث آزادی رفت وآمد نیروهای کار در اتحادیه اروپا خواهد بود.

پیشتر آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان هشدار داده است که اجازه نخواهد داد قوانین مربوط به آزادی رفت وآمد نیروی کار در اتحادیه اروپا تحت هیچ عنوان تضعیف شود.

روزنامه تایمز اخیرا نوشته بود: حداقل 9 تن از اعضای کابینه انگلیس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا در صورت پیروزی حزب محافظه کار در انتخابات ماه می 2015 میلادی و انجام همه پرسی در سال 2017 میلادی، حمایت کرده اند.

به نوشته این روزنامه، وزیران یاد شده گفته اند انگلیس آماده خروج از اتحادیه اروپاست مگر اینکه لندن بتواند امتیازات قابل توجهی را از بروکسل دریافت کند.

این روزنامه اضافه کرد: 'فیلیپ هاموند' وزیرامورخارجه، 'اولیور لتوین' وزیر مشاوردولت کامرون در امور سرمایه گذاری و 'میخائیل گوه' ازمقامات ارشد وزارت دارایی انگلیس ازجمله مقاماتی هستند که از خروج لندن از اتحادیه اروپا، در صورت شکست مذاکرات آتی لندن با بروکسل، حمایت کرده اند.

کد خبر 283213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha